سبد خرید
بهترین نوع کلاژن برای مصرف چیست؟

بهترین نوع کلاژن برای مصرف چیست؟

موثرترین کلاژن برای مصرف چیست؟

کلاژن پپتید معمولاً بهترین شکل کلاژن برای مصرف در نظر گرفته می شوند. پـِپتید به معنی گواردنی کوچک یا گوارَک، پلیمر‌های کوچکی هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخصی و با پیوند پپتیدی تشکیل می شوند. اگر فردی بخواهد مکمل کلاژن مصرف کند باید کلاژن هیدرولیز شده مصرف نماید. کلاژن هیدرولیز شده به این معنی است که کلاژن به پپتیدهای کوچک تجزیه شده است که هضم آن برای بدن فرد آسان است. با مصرف همزمان کلاژن با ویتامین C، بدن فرصتی عالی برای جذب کامل کلاژن پیدا می کند. ویتامین C توانایی بدن درجذب مکمل کلاژن را افزایش می دهد. هنگام انتخاب مکمل های کلاژن پپتید، توصیه می شود از نوع های طعم دار صرف نظر کنید و همیشه به دنبال مکمل های دارای تاییده باشید. همچنین انتخاب بهترین نوع کلاژن به هدف از مصرف آن نیز بستگی دارد. 

  • برای حفظ خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست و برای سلامت چشم‌ها، استخوان‌ها و ترمیم زخم: روزانه یک تا دو دوز از کلاژن دریایی که سرشار از کلاژن نوع 1 یا کلاژن گاوی است، استفاده کنید تا مقادیر بالایی از کلاژن نوع 1 و 2 را دریافت کنید.

     - معمولاً 2.5 تا 10 گرم پپتیدهای کلاژن، روزانه به مدت 8 تا 12 هفته مصرف شود تا باعث سلامت پوست شود.

  • برای درد و التهاب مفاصل: روزانه یک تا دو وعده کلاژن نوع 2 از پروتئین ارگانیک آبگوشت استخوان یا کلاژن گاوی مصرف شود.

    -  10 گرم پپتید کلاژن که روزانه در یک یا دو دوز به مدت 3 تا 5 ماه مصرف شود که برای درد مفاصل مفید است.

  • برای سلامت روده: یک تا سه وعده در روز، پروتئین ارگانیک آبگوشت استخوان مصرف شود.

 

سه نوع اصلی کلاژن کدامند؟

16 نوع کلاژن مختلف وجود دارد. با این وجود، انواع کلاژن که بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است، نوع های 1، 2 و 3 می باشند. کلاژن ها طناب های کوچکی از پروتئین در پوست هستند. وقتی افراد جوان هستند، این طناب های پروتئینی محکم می مانند. با این حال، با افزایش سن، انتهای این پروتئین ها شروع به ساییدگی می کنند. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن است. کلاژن ساختار پروتئینی اصلی است که بافت متصل به هم  را در سراسر بدن از پوست گرفته تا استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها تشکیل می دهد و می توان گفت کلاژن چسبی است که همه چیز را در کنار هم نگه می دارد.

 

کلاژن نوع اول:

معمولا برای سلامت پوست، این نوع بهترین نوع کلاژن در نظر گرفته می شود و شایع ترین نوع کلاژن در بدن می باشد.

این کلاژن سطح کلاژن پوست، مو یا ناخن را حفظ می کند.

سطح کلاژن نوع 1، از 25 سالگی به بعد شروع به کاهش می کند.

از آنجایی که در بافت‌های به هم پیوسته بسیار شایع است، کاهش کلاژن نوع 1، زمانی که پوست شروع به افتادگی می‌کند، خطوط ریز ظاهر می‌شود، ناخن‌ها شکننده می‌شوند و موها نازک می‌شوند، مشاهده می‌شود.

با این حال، کلاژن نوع I فقط یک ماده مرتبط با زیبایی نیست و جزء عنصراصلی تاندون ها، اندام ها و استخوان ها می باشد. این امر سبب شده است تا به یک ماده حیاتی در هر رژیم غذایی یا سلامت بدن تبدیل شود. پپتیدهای کلاژن در درجه اول از کلاژن نوع 1 تشکیل شده اند.

 

کلاژن نوع دوم:

یکی دیگر از انواع رایج کلاژن که در مکمل ها یافت می شود، کلاژن نوع 2 می باشد.

اگرچه نسبت به کلاژن نوع 1، کلاژن نوع 2 در بدن شیوع کمتری دارد، اما بسیار مهم است.

کلاژن نوع دوم جزء اصلی غضروف می باشد و برای سلامت سیستم اسکلتی و استخوانی بسیار مفید می باشد.

افراد دارای فعالیت فیزیکی مبتنی بر مفاصل می توانند از اضافه کردن کلاژن نوع 2 به رژیم غذایی خود بهره مند شوند، چراکه کلاژن غضروف از کلاژن نوع دوم تشکیل شده است.

 

کلاژن نوع سوم:

کلاژن نوع 3، در خط پروتئین های حیاتی محصولات کلاژن یافت می شود.

کلاژن نوع سوم، در فیبرهای شبکه ای مانند مغز استخوان یافت می شود.

کلاژن نوع 3، معمولاً در کنار کلاژن نوع 1 در بدن یافت می شود.

پروتئین های حیاتی، پپتیدهای کلاژن و کلاژن دریایی غنی از کلاژن نوع اول و سوم می باشند.

 

پپتیدهای کلاژن چیست؟

پپتیدهای کلاژن مکمل های حلال هستند که از پروتئین دریایی یا گاوی (گاو) به دست می آیند. این پپتیدها سرشار از کلاژن نوع 2 و 3 می باشند و برای سلامت پوست، استخوان و مفاصل مفید هستند. بیشتر پپتیدها بدون طعم هستند و به طور کامل در مایعات سرد یا گرم حل می شوند.

پپتیدهای کلاژن حاوی همان اسیدهای آمینه ترمیمی هستند که در ژلاتین آبگوشت استخوان یافت می شوند. پپتیدها از کلاژن خالص به دست می آیند. 

پپتیدهای کلاژن، ترکیباتی کاربردی هستند که در غذاها و نوشیدنی ها و همچنین در مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند وهدف آنها، سلامت استخوان ها و مفاصل، همراه با زیبایی پوست می باشد.

پپتیدهای کلاژن که از طریق هیدرولیز آنزیمی کلاژن ایجاد می شوند، شکل زیستی کلاژن هستند ومحلول در آب بوده و به صورت ژل تبدیل نمی شوند.

پپتیدهای کلاژن حاوی بیش از 90 درصد پروتئین هستند و از منابع همچون گوشت گاو، خوک یا منابع دریایی ساخته می شوند.

پپتیدهای کلاژن حاوی 8 اسید آمینه از 9 اسید آمینه ضروری هستند و سرشار از پرولین، گلیسین و هیدروکسی پرولین هستند.

به دلیل دارا بودن میزان بالای آمینو اسیدهای خاص، از جمله هیدروکسی پرولین-پرولین و هیدروکسی پرولین-گلیسین، پپتیدهای کلاژن به راحتی در بدن جذب می شوند و سلامت پوست، مفاصل و استخوان را بهبود می بخشند.

به دلیل وزن مولکولی کم، پپتیدهای کلاژن به راحتی توسط سیستم گوارش جذب می شوند و اسیدهای آمینه و مقادیر بالایی از دی پپتیدهای هیدروکسی پرولین-پرولین و هیدروکسی پرولین-گلیسین را برای بهبود سلامت پوست، مفاصل و استخوان ارائه می دهند.

پپتیدهای کلاژن دارای مزیت تطبیق پذیری در فرمولاسیون غذا، نوشیدنی و مکمل ها می باشند. افراد ممکن است از آنها برای نوشیدن قهوه یا آبمیوه های خود استفاده کنند.

از آنجایی که پپتیدهای کلاژن نمی توانند ژل تشکیل دهند، فرمول سازها می توانند از پپتیدهای کلاژن در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله شکلاتهای پروتئینی، نوشیدنی های آماده (RTD) و پودرها استفاده می کنند.

 

فواید پپتیدهای کلاژن برای سلامتی چیست؟

مطالعات متعددی مزایای پپتیدهای کلاژن را برای مشکلات پوست، مو و مفاصل گزارش کرده اند. اگر فردی تصمیم به مصرف مکمل کلاژن داشته باشد، باید به دنبال مکمل کلاژنی باشد که هیدرولیز شده باشد. این امر بدان معناست که کلاژن به پپتیدهای کوچکی تجزیه شده است که هضم آن برای بدن آسان است و از طریق جریان خون به سلول ها منتقل می شود. خاصیت های  پپتیدهای کلاژن در سراسر بدن پخش می شود که شامل موارد زیر باشد:

پتیدهای کلاژن به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کنند و با سفت تر کردن پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خشکی، پوست را جوان تر می کنند. پپتیدها کلاژن، ناخن های شکننده، موهای آسیب دیده، خطوط ریز و چین و چروک را نیز بهبود می بخشند.

مطالعات نشان داده است که پپتیدهای کلاژن با کاهش درد مفاصل، علائم آرتروز، پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشند. پپتیدهای کلاژن تراکم استخوان را نیز بهبود می بخشد. کلاژن میتواند به حفظ و افزایش تراکم و استحکام استخوان با افزایش سن کمک کرده و میتوانند به طور بالقوه خطر آسیب را محدود کنند.

تحقیقات نشان می دهد که پپتیدهای کلاژن این امکان را دارند که سلامت روده را بهبود بخشند و علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهند.

از آنجایی که کلاژن به بهبود روده کمک می کند، به نوبه خود میتواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و فرد را کمتر مستعد عفونت و آلرژی نماید.

پپتیدهای کلاژن زمان ریکاوری و عملکرد مفاصل ورزشکاران را نیز بهبود می بخشند.

برخی تحقیقات نشان می دهند که پپتیدهای کلاژن میتوانند به کاهش وزن و کاهش چربی بدن کمک کنند. کلاژن می تواند متابولیسم را با افزایش توده عضلانی بدون چربی تقویت کند. هنگامی که با ورزش ادغام شود، مصرف پپتید کلاژن میتواند ماهیچه های اسکلتی را نیز افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش متابولیسم در طول زمان و کاهش وزن می شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که پپتیدهای کلاژن به طور خاص، هورمون سیری را افزایش می دهند. یعنی پس از مصرف کلاژن، فرد برای مدتی احساس گرسنگی نخواهد کرد. درد گرسنگی یکی از بزرگترین موانع در کاهش وزن است. اگر افراد احساس سیری کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که به اهداف خود پایبند باشند.

افرادی که ورزش می کنند می دانند که پروتئین هایی مانند کلاژن برای ساخت ماهیچه های بدون چربی بسیار مهم است. دلایل این امر پیچیده است. یکی از موارد، تولید کراتینین است. کراتینین سوخت مورد نیاز برای عملکرد عضلات را فراهم می کند. همچنین برای انجام تمرین هایی که نیاز به قدرت و استقامت بالا دارند، مناسب می باشد. افزودن مکمل‌های پپتید کلاژن به یک برنامه تمرین استقامتی و قدرتی می‌تواند به تبدیل چربی بدن به عضله بدون چربی کمک کند.

مصرف کلاژن در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، اما اگر فردی نگران است، باید از پزشک مشورت بگیرد تا درباره مصرف کلاژن مطمئن شود. کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد  که در دوران بارداری بسیار ایده آل است، زیرا بدن در این دوران، درحال کشش زیاد است و برای مفاصل و رباط‌هایی که به آنها فشار آورده می شود و در دوران بارداری که فضا برای کودک در حال بازشدن می باشد، عالی است.

یک مطالعه بر روی افراد سالم و مسن نشان داده است که استفاده از یک رژیم غذایی با تنها 2.5 گرم پپتید کلاژن در روز، نشانگرهای آترواسکلروز را بهبود می بخشد. نتایج احتمالاً ربطی به لیپیدهای خون ندارند و در عوض با سلامت دیواره رگ های خونی مرتبط هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه پپتیدهای کلاژن می توانند عملکرد دیواره رگ های خونی را بهبود بخشند، مورد نیاز است.

 

عوارض جانبی پپتیدهای کلاژن چیست؟

به طور کلی، پپتیدهای کلاژن ایمن و قابل تحمل هستند و عوارض جانبی کمی گزارش شده است. با این حال، مانند هر مکمل غذایی یا دارویی، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. برخی از عوارض جانبی احتمالی پپتیدهای کلاژن عبارتند از:

حالت تهوع

برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف پپتیدهای کلاژن دچار حالت تهوع شوند، به خصوص اگر چند دوز را یکباره مصرف کنند.

 

مشکلات گوارشی

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف پپتیدهای کلاژن دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز یا گرفتگی معده شوند. اگر فرد مقدار زیادی از پپتیدهای کلاژن را در یک زمان مصرف کند یا حساسیت یا عدم تحمل پروتئین را داشته باشد، این احتمال بیشتر میشود.

 

واکنش های آلرژیک

پپتیدهای کلاژن از منابع حیوانی مشتق می شوند، بنابراین افرادی که به حیوانات یا محصولات حیوانی حساسیت دارند، ممکن است واکنش آلرژیک به پپتیدهای کلاژن را تجربه کنند. علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل کهیر، مشکلات پوستی، مشکل در تنفس و تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو باشد.

 

تداخلات با داروها

پپتیدهای کلاژن ممکن است با برخی داروها مانند رقیق کننده های خون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت تداخل داشته باشند. اگر دارویی مصرف می کنید، مهم است که قبل از مصرف پپتیدهای کلاژن با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آنها برای شما خطری نداشته و مناسب هستند.

 

تاثیر بر قند خون

برخی از مطالعات نشان داده اند که پپتیدهای کلاژن ممکن است اثر خفیفی بر سطح قند خون داشته باشند. افراد مبتلا به دیابت یا مستعد دیابت باید هنگام مصرف پپتیدهای کلاژن محتاط باشند و سطح قند خون خود را چک نمایند.

 

آسیب کبدی

گزارش‌های نادری از آسیب کبدی در افرادی که مکمل‌های کلاژن مصرف می‌کنند گزارش شده است، اگرچه مشخص نیست که آیا این آسیب ناشی از پپتیدهای کلاژن است یا خیر.

 

افزایش خطر خونریزی

مکمل های کلاژن ممکن است خطر خونریزی را در افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند را افزایش دهد.

مهم است که هنگام استفاده از پپتیدهای کلاژن احتیاط کنید و در هنگام مصرف ،دوز توصیه شده روی برچسب محصول را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید. گروهی از افراد وجود دارند که باید هنگام استفاده از پپتیدهای کلاژن احتیاط کنند یا لازم می باشد قبل از مصرف آنها با یک پزشک صحبت کنند. این گروه ها شامل موارد زیر می باشند.

افرادی که باردار یا شیرده هستند: تحقیقات محدودی در مورد خطرات پپتیدهای کلاژن در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد، بنابراین بهتر است در این دوران از مصرف آنها خودداری کنید یا با یک پزشک مشورت کنید.

افرادی که آلرژی یا حساسیت غذایی دارند: پپتیدهای کلاژن اغلب از منابع حیوانی مانند گاو یا خوک گرفته می شوند. اگر به این حیوانات آلرژی یا حساسیت دارید، باید از مصرف پپتیدهای کلاژن اجتناب کنید یا قبل از مصرف آنها با یک دکتر مشورت نمایید.

افرادی که دارای بیماری هستند: اگر شما یک بیماری مانند بیماری کلیوی یا بیماری کبدی دارید، باید قبل از مصرف پپتیدهای کلاژن با یک پزشک مشورت کنید. بسیار مهم است که احتیاط کنید، زیرا برخی از مکمل ها می توانند با برخی داروها یا شرایط بیماری تداخل داشته باشند.

عوارض جانبی نادر است و اکثر افرادی که پپتیدهای کلاژن مصرف می کنند این عوارض را تجربه نمی کنند. هنگام مصرف هر گونه مکمل غذایی احتیاط کنید و دوز توصیه شده روی برچسب محصول را دنبال کنید. اگر در مورد استفاده از پپتیدهای کلاژن نگرانی دارید، یا اگر پس از مصرف آنها عوارض نامطلوبی را تجربه کردید، حتما باید قبل از مصرف دوز بعدی با پزشک مشورت کنید.

 

مصرف چه مقدار از پپتید کلاژن بی خطر است؟

دوز توصیه شده در مصرف پپتیدهای کلاژن می تواند با توجه به نوع و برند محصولی که استفاده می کنید و نیازهای فردی بدن شما متفاوت باشد. به طور کلی، بیشتر مکمل‌های پپتید کلاژن مصرف یک تا دو پیمانه (یا 10 تا 20 گرم) در روز، که در آب حل شده و یا به آبمیوه اضافه شده را توصیه می‌کنند. برخی از محصولات ممکن است مصرف دوز بالاتر یا کمتری را توصیه نمایند.

بسیار مهم است که دستورالعمل های دوز ارائه شده توسط شرکت تولید کننده محصول پیروی کنید و از دوز توصیه شده تجاوز نکنید. اگر در مورد استفاده از پپتیدهای کلاژن نگرانی دارید یا در نظر دارید از مقدار بیشتری از مکمل استفاده کنید، بهتر است که برای راهنمایی با پزشک خود مشورت نمایید.

علاوه بر پیروی از دستورالعمل های دوز توصیه شده، انتخاب مکمل پپتیدهای کلاژن با کیفیت بالا که از نظر خلوص و عملکرد بررسی شده اند نیز بسیارمهم است. به دنبال محصولاتی باشید که توسط سازمان های دولتی بررسی شده و دارای تاییدیه می باشند. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که یک محصول ایمن و موثر دریافت می کنید.

 

چگونه کلاژن بدن را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

کلاژن اغلب به عنوان یک پروتئین پیچیده شناخته می شود، زیرا حاوی 19 اسید آمینه مختلف است. برای افزایش طبیعی کلاژن در بدن میتوان چند غذای رایج را در رژیم غذایی قرار داد.

کل منابع غذایی کلاژن از گوشت، ماهی و تخم مرغ تامین می شود. با این حال، از آنجایی که بهترین منابع کلاژن در تاندون ها و غضروف ها یافت می شود و در گوشت بدون چربی کلاژن کافی وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از منابع غذایی کلاژن، آبگوشت استخوان است. می توانید با جوشاندن قسمت های غنی از کلاژن حیوان مانند استخوان ها این منبع غنی از کلاژن را برای خود فراهم کنید.

ویتامین A و C، آهن، روی و مس برای تولید کلاژن ضروری هستند. یک رژیم غذایی کامل و گیاهی می تواند به راحتی این مواد مغذی را تامین کند. منابع سرشار از این مواد مغذی عبارتند از هویج، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ (ویتامین A)، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کیوی (ویتامین C)، تخم کدو تنبل، پودر کاکائو، بادام هندی (روی)، تخمه آفتابگردان، نخود (مس)، اسفناج. ، عدس و لوبیا سیاه (آهن).

اسیدهای چرب امگا 3 از ذخایر کلاژن بدن در برابر آسیب محافظت می کنند و درکاهش رادیکال های آزاد و التهاب نقش مهمی ایفا می کنند. بهترین منابع امگا 3 شامل دانه های شاهدانه، دانه چیا، گردو، دانه کتان و ماهی های چرب مانند سالمون می باشند.

شما میتوانید برای مشاهده قیمت و خرید بهترین مکمل های کلاژن و بهترین برندهای مکمل کلاژن به دسته بندی مکمل های غذایی و زیر دسته ی ویتامین ها_مواد معدنی_مواد مغذی در سایت خانه دارو مراجعه نمایید.

 

منبع: www.medicinenet.com

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
امتیاز
۵ ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
نظر خود را ثبت کنید* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.